design thinking

Design thinking in de praktijk

Design thinking zet de klanten of eindgebruikers centraal in het innovatieproces. Het helpt om tot originele en creatieve oplossingen te komen. Het is een continu proces van klantwensen analyseren, problemen definiëren, ideeën genereren, prototypes ontwikkelen en aannames testen. Hoe pak je Design Thinking in de praktijk aan? Welke stappen moet je doorlopen en wat zijn de succesfactoren.

Tijdens de praktijkcases nemen we je mee in het proces van een design thinker.

COLLEGE: Design the future

De technologische IT mogelijkheden van vandaag zullen in de toekomst alleen nog maar groter worden. Ontdek hoe Design Thinking invulling kan geven aan deze mogelijkheden en hoe je tot waardevolle innovaties kan komen.

Tijdstip:

16.00 uur

CASE: OV-fiets: hoe houd je de service prettig?

OV-fiets, het simpele en oer-Hollandse concept dat is bedoeld om de reiziger op zijn of haar ‘echte’ bestemming te krijgen, is al tien jaar een succes. Het concept werd in 2008 gelanceerd en vorig jaar telde de vloot 14.500 fietsen, waarmee meer dan 3,2 miljoen ritten werden gemaakt. Het aantal abonnees steeg met maar liefst 150 procent. Het gebruik van OV-fiets is zo hard gegroeid, dat het niet meer vanzelfsprekend is dat je op ieder moment van de dag een fiets kunt krijgen. Ook staat het softwareplatform achter de fietsservice door de groei onder druk. Hoe zorg je er voor dat OV-fiets de prettige service blijft die het altijd geweest is, ook in de komende jaren? Wat zijn de belangrijke pijlers voor het ontwerpen en ontwikkelen van een duurzaam platform, dat de reiziger vooropstelt maar tegelijk de medewerker niet vergeet?

Tijdstip:

16.45 uur